مذاکره در خصوص احداث خط جدید راه‌آهن بین دو کشور ایران و ترکیه

مذاکره در خصوص احداث خط جدید راه‌آهن بین دو کشور ایران و ترکیه

 

با توجه به سفر قریب الوقوع رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و وزیر محترم راه و شهرسازی به ترکیه، تفاهمات خوبی با راه‌آهن ترکیه در خصوص افزایش تبادلات ریلی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در دیدار دکتر محمدحسن حبیب ا… زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه که در شامگاه دوشنبه ششم آذر در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد، از تفاهمات مثبت صورت گرفته با راه‌آهن ترکیه گفتگو کردند.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به دیدار با رئیس راه‌آهن ترکیه و همچنین رئیس شرکت حمل و نقلی راه‌آهن ترکیه از توافق برای تبادل ۲۰۰ واگن در شبانه روز از مرز رازی خبر داد که با این هدف گذاری می‌توان امید داشت تبادل یک میلیون تن بار ریلی در سال جدید بین دو کشور محقق گردد.

همچنین با توجه به سفر قریب الوقوع رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و وزیر محترم راه و شهرسازی به ترکیه، موضوع راهبردی احداث خط جدید مرند – چشمه ثریا – ایگدیر – کارس، از دیگر موضوعات مهم مورد نظر بوده است.

مطالعات احداث این خط از سوی دو کشور انجام شده که حدود ۲۰۰ کیلومتر در ایران و ۲۰۰ کیلومتر در ترکیه است که می‌تواند به جهش تبادلات ریلی دو کشور بیانجامد و افزایش ظرفیت جابجایی بار ببین دور کشور تا حدود ۸ میلیون تن بار در سال از مسیر جدید را به دنبال دارد.

در این دیدار، دکتر حبیب‌ا… زاده نیز با اشاره به عزم سفارت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط ریلی میان دو کشور، موضوع ترانزیت ریلی از مسیر ترکیه و همچنین تبادلات کالا بین دو کشور از طریق ریلی را موضوعی بسیار راهبردی و مهم دانست و همچنین از پیگیری برای تسریع در عملیاتی شدن تفاهمات ریلی خبر داد.

 

منبع:شبکه خبری تحلیلی ریل نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.